Nyt om navne

Medlemskab

B&K Senior Klub - Historisk Samling

B&K Senior Klub har etableret en Historisk Samling, et museum eller arkiv, der kan samle og opbevare instrumenter, fotos, tegninger, notater, tryksager og andet med forbindelse til Brüel & Kjær.

Brüel & Kjær har stillet et kælderlokale i Bygning 10 på Linde Allé til rådighed for klubben. Vi har rummet, reolerne og en gruppe af frivillige, ulønnede entusiaster, der tager hånd om tingene.

Formålet er at fastholde og formidle virksomhed-ens historie i stort og småt – teknik, drift, organisation, mennesker og miljø. Kort sagt alt, der karakteriserer arbejdspladsen Brüel & Kjær, kollegerne, opgaverne og produkterne.

I praksis kan samlingen blive stedet, hvor genstande og dokumenter kan afleveres så de sikres for fremtiden. Vi kan ikke garantere, at alt bliver modtaget og bevaret – der kan jo være tale om dubletter – men ambitionen er, at opbygge en så komplet og nuanceret samling som muligt.

Brüel & Kjær Fotos

På Facebook findes fotogruppen "Brüel & Kjær fotos", hvor du kan få adgang til over 29.000 fotos fra Brüel & Kjær i perioden 1960 til 2017. Gruppen er hemmelig, det vil sige for at få adgang, skal du kende een som er allerede er medlem eller skrive til tdalsgaard@gmail.com.

Uden at være på Facebook kan du dog se indholdsfortegnelsen til billederne - linkene her vil dog først virke, når du er medlem: http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/indhold-bk-foto-pc.html

Fokus på historien

Sven Gade har gennem flere år skrevet flere artikler og holdt foredrag om Brüel & Kjærs grundlæggere og firmaets historie.

Denne præsentation gav han på B&K Senior Klubs møde Fokus på historien
den 20. april 2015:

Arbejdspladsen Brüel & Kjær gennem næsten 75 år

Vi opfordrer dig til at have Historisk Samling i tankerne, når du står overfor at skulle rydde op og smide ud. Materialer, der kan have historisk interesse, modtages med glæde.

Du er også meget velkommen til at være med i arbejdet med opbygge, registrere og formidle samlingen.

Åbent hus i 2023

Den første mandag i hver måned kl. 15.00 til ca. 17.00 Bygning 10, Linde Alle 5A, kælderen (opgangen tættest på Rema 1000).

Kom og se på sagerne - og få en snak med gamle kolleger: Vi åbner dørene mandag den 6. marts, den 3. april, den 1. maj og den 5. juni i første halvår af 2023.

Vi holder sommerferie i juli og august

Vedtægter for Historisk Samling

Regístreret samling - se hvilke materialer, der er registreret indtil nu. Klik på fanen "oversigt" for at få en ide om opbygningen af regnearket.

Registrerede instrumenter - se listen over instrumenter / typer i samlingen (PDF)

Afleveringsblanket - udfyld den venligst, hvis du vil donere materialer

Har du lyst til at deltage i arbejdet med samlingen eller har du historisk interessante instrumenter, fotos, tegninger, notater, tryksager eller andre genstande, kan du henvende dig til: